mandag 18. mai 2009

Njård 8mS planlagt sjøsatt 20.mai

For første gang på veldig mange år skal nå Njård sjøsettes etter flere år innendørs på Sollerud, hun er renovert og atter klar for ny dyst til sjøs (mangler noe interiør). Vedlegger informasjon fra dagens eier Erik Vennemoe:



Baus II 1918 / Njord 8mS sH 28 / 8 N13
Kjenningssignal: LG3803

Johan Anker, tegninger datert 29-11-1917, bygget av Anker & Jensen, Vollen, Asker, Norway - byggenummer 215, 1918 -1919

Baus II fra 1918, bygget hos A/S Anker & Jensens Verft, byggnummer 215 (ref . 6 hulls messingskilt fra rorkultgjennomføring i dekk, 8mS etter skandinavisk måleregel av 1917, med seilnummer sH28)

Dagens utgave av båten kan betegnes som en rekonstruksjon, med noen opprinnelige spant, noe av forstevn og enkelte detaljer. Båten fikk ny blykjøl på slutten av 40 tallet og var glassfiberbelagt og kraftig modifisert av tidligere eier. Båten ble kjøpt av Erik Vennemoe i 1992 og etter 2 sesonger med seiling og reparasjoner startet restuareringen, så nært opp til det opprinnelige som mulig. Litt juks med syrefast, noen modifiseringer/forbedringer her og der, men fremdeles veldig nær opp til opprinnelig utseende og utførelse.




Med referanse fra KNS årbøker:

år 1919/1956
Lengde over all = 13,75m
Lengde vann linje = 8,89m
1/3G(Girth) = 1,23
3d(difference) = 0,09
Seilareal = 97,57m2
Fribord = 0,73m
Seilmeter = 8,00

Mahogni/blykjøl


Båten ble ferdig senere enn april 1918 og er første gang med i KNS årbøker fra 1919 og frem til 1958.




Søsterbåter fra A&J A/S
1918 - sH22, sH23, sH24, sH25, sH26, sH27, sH28, sH29 tegninger fra 29-11-1917
1919 – sH31 = sH33 tegninger fra 29-11-1917
1919 - sH34, sH35, sH37


Tidligere eiere:

Nr 1 Båtnavn BAUS II
Konsul Harald Hansen, Skien. KNS medlem fra 1912 (ikke medlem i 1935), BAUS(I) er en 40m2 krysser.

Til OL sesongen 1920 ble Baus II sammen med mange andre 8mS konvertert og målt inn under den nye R-regel av 1919. Baus II fikk seilnummer 8N13.
Året etter 1921 bestemte S-båtene seg for igjen å seile i egen klasse og gikk tilbake til S-klassen med sine opprinnelige seilnummer, Baus II sH28 og seilte sammen med de andre ikke konverterte S-båter.

Nr 2 Båtnavn SPURT IV
Grosserer J.H. Beck jr., Skien. Eier fra senest 1921, KNS medlem fra 1916.(ikke medlem i 1930)

Nr 3 Båtnavn AMY
Agent Bjarne Hansen, Oslo. Eier fra senest 1927, innmeldt KNS i 1920 som livsvarig medlem. Ikke medlem mer i 1931.

Nr 4 Båtnavn ARABELLA
Kelner Hans Reinhart Larsen, Oslo. Innmeldt 1920, og eier båten ihvertfall fra 1929 til 1932. Direktør Larsen er oppført i 1949 med ARABELLA IV en 8m H41 – 1946 modell.

Nr 5 Båtnavn NØKK IV
1933-1934

Nr 6 Båtnavn DIMPLE
Agent Eilert Falch-Lund, Oslo. Eier senest fra 1935, medlem i KNS fra 1906. Fremdeles medlem i 1956 og det opereres ikke med noen nye navn i denne perioden. Har fremdeles opprinnelige rigg på ca. 97m2. Har ikke sett årbøkene i perioden 1937-48, men i 1956 opereres det ikke med noen nye navn for nye eiere.

Nr 7 Båtnavn JEANITA 2(ikke romertall)
Diplom ingeniør Cæsar Bang, Oslo. Innmeldt KNS i 1922. Han er oppført som eier i alle bøker fra 1949-1958 og båten har origianl rigging i 1949.

Av 6 søsken båter fra 1918 og 5 fra 1919, er 4 fremdeles i KNS i 1949. 2 er rigget ned til henholdsvis 57m2 og 74m2. JEANITA er fremdeles med i 1956 og 1958 med 96m2 seil. Var i den perioden siste registrerte på fjorden.

Nr 8 1963 - A. Stokke/S. Lossius, Trondheim - "Njord"

Nr 9 1968 - Sophius Lossius, Trondheim - "Njord"

Nr 10 1972 - Sverre Christensen, Trondheim - "Njord"
1977 - Sverre Christensen, Asker - "Njord"

Nr 11 1984 - Einar Husby, Stathelle - "Njord"

Nr 12 1992 – today Erik Vennemoe, Oslo - "Njord"


Restaurering startet i 1994 hos Holmen Slipp i Asker.

Oppgaver som er gjennomført:
• Ny kjølstokk i eik
• Nye kjølbolter i syrefast
• Nye spant i eik
• Enkelte nye ribber i syrefast
• Ny akterstevn i eik
• 6,5m2 mahogni innkjøpt for å lage nye bordganger

Båten ble flyttet høsten 1996 til Sollerudstranda skole, båtbygger Thomas Jobling fortsetter restaureringen. Deretter overtok kyndige båtbyggere på Sollerudstranda prosjektets videre fremdrift.
• Nye ribber i eik
• Nye syrefaste beslag
• Alle bordganger i mahogni skiftet
• Kun syrefaste bolter og beslag benyttet, samt kobber nagler
• Plugging gjennført og avsluttet
• Skrog pusset utvendig ned til 180 papir
• Skrog behandlet innvendig og utvendig med linolje, uttynet med terpentin
• Skrog lakkert og slipt med 10 lag lakk
• Dekksbjelker laget og montert samt malt
• Ny bom laget i oregon pine, til 8 meter standard
• Oregon Pine til nytt dekk og bom i original utførelse innkjøpt, og original dekk fullført
• Mahogni innkjøpt og staver produsert til tradisjonell cockpit og hovedskott
• Forluke laget og montert
• Styrebrønn laget og er under montering, med avløpssystem
• Ruff ferdig
• Lombardini 30hk montert, hull til propell aksling boret, motorfundament laget
• Baby Blake’s toalett med messing inntak, komfyr/messing, varmeovn/messing og byssevask i messing samt pumpe/messing klare for montering.
• Variprop feathering propeller innkjøpt, bronse/messingutførelse
• Syrefast gjennomføringer til motoraksling under produksjon
• Ror og rorgjennomføringer under produksjon.
• Facknor rullesystem for fokk
• Doyle seil fra Fredrik Brodersen
• Nytt ror med beslag laget
• 57 m2 Storseil krem dacron ¼ duk 3+2 spiler, montert egne sleider, løsfot, 2 rev, lus, 5 spiler
• 45 m2 Genoa krem dacron ¼ duk, kroker, lus og seilsekk
• 29 m2 Fokk krem dacron ¼ duk, korte spiler, kroker, lus og seilsekk
• 95 m2 Sløreballong
• Mast fra Anker & Jensen, 1907, 19 meter tidligere gaffelrigg, tilpasset til dagens Bermuda løsning med sleide skinne innfelt.
• Nyregistrering NJORD LG3803 i skipsregistrene NIS/NOR