onsdag 17. juni 2009

Til ettertanke før sommerens ferieseilaser

Vi har fått lov å dele denne historien fra en av klubbens trofaste medlemmer. Dette er ikke oppdiktet, men faktisk høyst virkelig, dvs fra uken som var.




Ankom Kastrup båthavn kl21 i går kveld. Etter 14 timer med motorkjøring fra Falkenberg. Bukhen er nå 22 år gammel og går som en klokke. Hadde ikke seil oppe da masten har fått seg en sprekk fra 3 meter over dekk og opp til andre saling.
Det som skjedde var følgende;
Gikk ut fra Varberg i 14tiden på lørdag. Værvarslet var løyende vind. Bestemte meg da jeg kom ut for å prøve å gå til Anholt. Vinden var litt forenfor tvers og ca 12 msek. Rullet ut halve genoa, ikke storseil, og motorseilte fint mot Anholt. Ca. halvveis løyer det litt og jeg ruller ut hele seilet og skal lage meg mat. Da øker vinden igjen og sjøen graver seg opp så det blir en del overvann. Ruller inn halve genoaen på nytt og fortsetter. Matlaging går ikke da det må styres hele tiden. Alt går fint. Pga grunner ved Anholt tar jeg et slag utover for å være sikker. Kl. er nå 1930. Slår på nytt for å sette kurs inn i havnen, som ligger 20 minutter unna. Da brekker den 15mm gjengestangen som går gjennom forstevn og dekk for rullerevet. Hele genoaen og rullesystemet flagrer så ut, og henger etter toppen og snoren for innrullingen. Skjøtene mister jeg i manøveren. Kraftige slag i riggen fra alt dette. Faller av og slører langs Anholt. Krabber frem på for dekk for å prøve å berge seilet. Siden jeg er alene holder ikke båten kurs og det blir mye vann over fordekk og umulig å få trukket det hele inn uten å risikere selv å havne i sjøen. Fortsetter så å sløre langs Anholt for å komme rundt på lesiden av denne. Det er en lang sandbanke på østsiden som jeg må rundt. Genoaen flagrer kraftig forut og begynner å rives i stykker i kantene. Vinden øker ytterligere og ditto sjøen. Etter ca. 45minutter er jeg der jeg kan snu for le av Anholt. Da jeg prøver forstår jeg at det ikke vil gå. Riggen vil få store vridninger når seilet legger seg på når jeg må gå mot vinden igjen. Faller av igjen og bestemmer meg for fortsette til Svenskekysten. Kl. er nå ca 2130. Håper værmeldingen slår inn i løpet av natten. Det gjør den ikke. Det blir ytterligere 4 og en halv time med flagrende genoa og skjelvende rigg. Kaldt, mørkt og vått. Har VHF kontakt med et cruiseskip men avslår assistanse da jeg mener det ikke er mye de kan gjøre for båten og jeg mener min sikkerhet er god. Lurer på hvordan seilet skal berges når jeg kommer inn. Snakker med Bjørn på tlf. og han foreslår å bruke fall og flaggliner og surre seilet til masten med de. Kommer meg inn i le av en stor flytedokk i Falkenberg og Bjørns forslag virker. Er fortøyd oppe i elven i 03tiden. Ankerdram og til køys. I 4tiden sliter surringen seg og jeg må opp å berge på nytt. Denne gangen sitter de.

Seil og stag med rullesystem måtte jeg opp i riggen for å ta ned som en enhet. Seilet kan ikke brukes men fikk satt opp staget igjen. Profilet er bare å kaste. Planen er nå og få tak i et forseil med stagkroker og seile ut sesongen med. Så får jeg bruke høst og vinter på og skaffe nytt seil og rullesystem. Masten tenker jeg å ta ned her i Kastrup og lime sprekken med epoxy.
Her skinner solen og barometeret viser fint. Ferien nærmer seg slutt.

Ha en god dag
Knut